آزمون‌های شنوایی

شنوایی شناسی

اگر کاهش شنوایی و یا به صورت عام هرگونه مشکل شنوایی توسط فردی احساس شد، مراجعه به متخصص شنوایی شناسی از اهمیت بالایی برخوردار است. برای تشخیص این که آیا فردی از مشکلات شنوایی رنج می‌برد یا خیر، عموما فرد متخصصی اقدام به پرسش در ارتباط با زمینه‌های خانوادگی فرد و یا سوابق پزشکی وی می‌کند.

هنگامی که ارزیابی جامعی از وضعیت فرد انجام شد، متخصص شنوایی، آزمون شنوایی‌سنجی از وی به عمل می‌آورد. غالب آزمون‌های شنوایی سنجی در شرایطی برگزار می‌شوند که فرد در اتاقی ساکت و آکوستیک قرار دارد و از هدفون‌ها یا گوشی‌های مخصوصی استفاده می‌کند.

هنگامی که فرد در اتاق مذکور قرار گرفت، از او درخواست می‌شود که به اصوات متنوعی گوش فرادهد و از این طریق می‌توان تعیین کرد که وی در شنیدن کدام اصوات بیشترین مشکل را احساس می‌کند. این بخش از آزمون شنوایی عموما با نام شنوایی‌سنجی با اصوات خالص شناخته می‌شود. شنوایی‌سنجی با گفتار نیز بخش دیگری از آزمون شنوایی را تشکیل می‌دهد که این بار به جای تن‌ها و اصوات خالص، از پخش گفتار برای سنجش استفاده می‌کنند. متخصصان شنوایی‌سنجی امکان دارد از تست‌های تیمپانومتری (بررسی واکنش پرده‌ی گوش به صوت) و واکنش به صوت نیز برای بررسی وضعیت بیمار بهره گیرند. درصورتی که تصمیم به انجام چنین آزمون‌هایی گرفته شود، گوشی نرمی در گوش فرد قرار داده خواهد شد که با تغییر فشار و ایجاد صوت اقدام به تحریک پرده‌ی گوش می‌کند.

نتایج تست در نهایت توسط یک آدیوگرام نمایش داده می‌شوند. آدیوگرام نموداری است که ضعیف‌ترین اصوات قابل شنیدن برای فرد مورد آزمایش را در فرکانس‌های گوناگون نمایش می‌دهد. این نتایج به متخصص شنوایی اجازه می‌دهد تا نیاز‌های فرد را بهتر متوجه شود و چاره‌اندیشی موثرتری برای آنها داشته باشد.

سمعک‌ها غالبا معمول‌ترین شیوه‌ی درمان کاهش شنوایی هستند.

در انتخاب نوع و شیوه‌ی درمان، عوامل مختلفی دخیل هستند که از جمله‌ی آنها می‌توان به شدت کاهش شنوایی، نوع آسیب و سبک زندگی فرد مبتلا اشاره کرد. متخصص شنوایی ممکن است برای رفع مشکلات گوناگون، اقدامات مختلفی را انجام دهد و بنا بر تشخیص وی اقدام به جراحی یا تجویز دارو شود.

هنگامی که مداخله‌ی پزشکی در شرایط بیمار نمی‌تواند موثر واقع شود، استفاده از سمعک برای بسیاری از افراد راه حل جایگزین و مناسبی خواهد بود. سمعک‌ها در رنگ‌ها، مدل‌ها، ابعاد و سطوح قیمت گوناگون عرضه می‌شوند و بسته به نیازهای مختلف افراد تکنولوژی‌های گوناگونی را در اختیار مصرف‌کنندگان آنها قرار می‌دهند.