وز وز گوش، صدای گوش

وز وز گوش (tinnitus)

وز وز گوش (tinnitus) مشکلی می‌باشد که در آن فرد صداهایی همچون وز وز، زنگ یا سایر صداها گه بنظر می‌رسد سر منشاءشان گوش یا سر است، می‌شوند. وز وز گوش یکی از مشکلات شایع است و معمولا از هر ۵ نفر ۱ نفر به این مشکل دچار می‌باشند. وز وز گوش خودش به تنهایی بیماری محسوب نمی‌شود، بلکه نشانه ابتلای افراد به سایر بیماری ها و مشکلات از جمله از دست دادن شنوایی وابسته به سن، آسیب دیدن گوش، جسم خارجی در گوش و مشکلات سیستم گردش خون باشد.

این عارضه یکی از اختلالات شنوایی است که فرد را هم از نظر روحی و روانی و هم جسمی درگیر می‌کند و در واقع اسم آن را سرطان دستگاه شنوایی گذاشته‌اند.

وز وز صدایی است که به خاطر درگیری‌های راه‌های عصبی و قشر مغز اتفاق می‌افتد، زمانی که سلول‌ها و نورون‌های مغز فعالیت اضافه پیدا می‌کنند.

از هر پنج نفر یکی به وزوز گوش دچار می‌شود. وزوز گوش، می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای مانند کم‌شنوایی یا آسیب گوش باشد.

البته حدود ۸ تا ۱۵ درصد افراد، ممکن است صدایی را به صورت کوتاه مدت یعنی کمتر از ۵ تا ۸۰ دقیقه در گوش‌شان حس کنند و بعد از بررسی معلوم شود که این صدا مربوط به عارضه یا بیماری خاصی نیست.