خانه / لزوم انجام آزمایشات شنوایی سنجی

لزوم انجام آزمایشات شنوایی سنجی

ادیو متری (شنوایی سنجی)

در آزمایش ادیومتری (شنوایی سنجی) به دو طریق هوایی و استخوانی برای آستانه شنیدن صوت خالص اندازه گیری می شود در روش هوایی با استفاده از یک دستگاه ادیو متر صوت خالص در فرکانس های مرکزی یک اکتاو باند توسط گوشی به هر گوش و در روش استخوانی با عبور صوت از طریق استخوان ماستوئید آستانه درک هر گوش اندازه گیری می گردد.

از طریق دو روش آسیب های حسی عصبی از آسیب های گوش میانی متمایز می گردد. جهت ارزیابی میزان شنوایی فرد آزمون های مختلفی بکار می رود که آزمون شنوایی سنجی با استفاده از صوت خالص یکی از این آزمون ها می باشد.

این آزمون بهترین و معمول ترین آزمون شنوایی سنجی شغلی است، در این آزمون اصوات خالص با شدت های مختلف و در فرکانس های ۲۵۰ ، ۵۰۰ ، ۱۰۰۰ ، ۲۰۰۰ ، ۴۰۰۰ و۸۰۰۰ هرتز یک بار از طریق هدایت هوایی (هدفون) و یک بار از طریق هدایت استخوانی به هر دو گوش ارسال گردیده و آستانه شنوایی برای هر یک از دو مسیر اندازه گیری می شود که به نام آستانه هدایت هوایی وآستانه هدایت استخوانی معروفند.

اگر فقط آستانه هدایت هوایی بالا باشد ولی آستانه هدایت استخوانی طبیعی باشد فرد دچار کاهش شنوایی هدایتی است. در صورتی که هر دو آستانه شنوایی بالا و دو نمودار برهم منطبق باشند فرد دچار کاهش شنویی حسی عصبی است.این آزمون در محیط کار جهت مشخص کردن وضعیت شنوایی کارگران ، افراد حساس به صدا پایش کاهش شنوایی در طول دوره کار و تنظیم برنامه حفاظت شنوایی بکار میرود.

شنوایی سنجی باید در زمان شروع به کار به منظور ارزیابی میزان شنوایی فرد انجام شود و به عنوان مبنایی برای مقایسه آزمونهای شنوایی سنجی آینده به کار می رود.

شنوایی سنجی دوره ای در فواصل منظم (سالیانه یا هر دو سال یکبار) جهت پایش کاهش شنوایی در میان کارگران شاغل در محیط های پر سر و صدا بکار میرود.

در هنگام آزمون باید صدای زمینه کم بوده و با مقادیر استاندارد همخوانی داشته باشد.نتایج اندازه گیری آستانه شنوایی روی نمودار یا جداول مخصوصی تحت نام ادیوگرام ثبت می گردد

 برای تعیین افت دائم شنوایی در اثر صدا ، آستانه شنوایی در هر یک از ۴ فرکانس مهم ۵۰۰ ، ۱۰۰۰ ،۲۰۰۰و۴۰۰۰ هرتز را پس از کسر اثر سن در فرمول زیر وارد و میزان نقصان دائم شنوایی با شاخص NIHL  (افت شنوایی ناشی از صدا) محاسبه می گردد.

      NIHL =  TL 500 + TL 1000 + TLl2000 + TLl4000 / 4

   TL : آستانه شنوایی در فرکانس مورد نظر در هر گوش

   NIHL : افت دائم شنوایی ناشی از سر و صدا